2/23/2018

23/2/18 投資日誌 獅王



今個月不打算入市,大市仍在波動中,等待股息派發,談一下業績。

匯控繼續公布一份無驚喜的業績,另一失望之處,歐美持續多年沒能交出合理的業績,盈利亦全由亞洲賺回來。

我明白匯控定位為國際性銀行,即使歐美怎差,亦不能棄之離開,始終要維持一定的資源投放,造成拉低回報的元兇。組合持有很多銀行股,稱得上國際性銀行並不多,匯控及渣打應算是。

匯控最可惜是拋走平安,這是投放資金的好地方,另我想起太古放棄又一城,平安更是個寶藏,十分可惜。匯控亦心明順勢而行,策略仍是擴張亞洲業務,但要再起飛相信在結構上難度甚高。






31 則留言:

  1. Student says:

    Value Sir,

    Good morning. ^_^

    Poor 005.HK updated P/E is > 21.

    EPS is US$0.48/year, but pays dividends totalling US$0.51/year ... that means no profit left at all.

    Poor 005.HK sold 2318.HK at HK$59(Dec2012) ... but at Mar2015 2318.HK paid bonus share (1 for 1) ... that means the present 2318.HK market price should be around HK$170 if 005.HK had not sold it!

    I just wonder nowadays 005.HK still have so many fans to say its "goodness". I have to say "Good Good Luck" to them.

    At this level, I prefer 900.HK rather than 005.HK.

    ^_^

    回覆刪除
    回覆
    1. 我很同意這計算,我這數期亦只接受現金股息。
      我希望它能證明自己是一流的國際性銀行。
      它的賣點是重持香港業務,地位仍然穩固。

      刪除
    2. Student says:

      Value Sir,

      Good morning.

      016.HK shall announce its half yearly results tomorrow.

      Guess how much % increase in Net Profit ?
      A. < 15%
      B. > 15% but < 30%
      C. > 30%

      Guess how much interim dividends ?
      1. HK$1.20
      2. HK$1.25
      3. HK$1.50

      ^_^

      刪除
    3. 我曾經看過大行話升20%,但我原全不清楚。
      但中期一般我不會太著緊,中期息也未必一定調升,但我會留意其核心盈利及重估收益,重估反而頗反映現時收租市道。
      從過往主席的展望,全年應審慎樂觀,只要樓價不大跌,新地非常穩陣,佢業績不太重要,反而佢資產又幾多隱藏,佢隱藏很多很多。

      刪除
    4. 我很重視佢的買地策略,佢行進取抑或保守,去評估佢風險,佢現在較保守,這可以是好或不好,最重要是你組合想要幾多風險,用注碼去平衡。

      刪除
    5. 現時市場租金整體幾好,跟到嗰價的方向,係地舖找緊個底。

      刪除
    6. Student says:

      In view of malls prices concluded by 823.HK & 778.HK recently, I hope C3 will be the answer, i.e. > 30% and HK$1.50

      Am I too optimistic ? ^_^

      Let's see tomorrow.

      刪除
    7. 當然,佢業績佳,我極之歡迎。
      但我更關心其他東西。
      佢表現好只會刺激股價,但我與你不同,我不需要它顯露,我寧願在逆市時,這些隱藏作為緩衝。

      刪除
    8. 尤其佢要派息高,佢隨時可以派,現金派到手,最好是低價讓我增持,但永遠刺激了高價難買。
      派給我,我都係買返股票,所以對我沒有太大用途。除非你想趁機走返轉。

      刪除
    9. 但整體新地會觀察同行,佢有壓力加派息,但會循序漸進,5%每年。

      刪除
    10. Student says:

      Value Sir,

      Maybe our difference is : presently I have only 1~2% cash in my investment portfolio, while you may have around 10% cash left. ^_^

      I am not prepared to sell 016.HK at this level. Actually I will sell it only if I regard another stock "better" than it.

      My portfolio is always fully loaded, no matter tomorrow HS Index going up 6000 points or down 6000 points.

      I am a long run investor. ^_^

      刪除
    11. Student says:

      P.S. Though I want 016.HK pay HK$1.50(2017:HK$1.10 only), but I think next final div. maybe the same, i.e. HK$3.00, so that full year's dividends HK$4.50(2017:4.10).

      If so, full year dividends would be just increased by 9.76% ... I think it is prudence but reasonable.

      刪除
    12. 好少管理層加中期,唔同步加未期。
      我係管理層都想睇定的環境,在未期先加,下半年挑戰更大。
      當然,如果現金很多,中期加亦不出奇。
      佢現金流好穩,派息彈性會大。

      刪除
    13. Student says:

      The correct answer is C1.

      A little disappointing about its interim dividend HK$1.20 ... too little c.f. its fruitful profits.

      Anyway, I predict its coming final div. will then be HK$3.30 so that total dividends for full year are HK$4.50.

      Not bad, but not good enough!

      ^_^

      刪除
    14. 同行中,其實一些都唔失禮。

      刪除
    15. Student says:

      Half year's "net profit" is the highest.

      But "dividends payout %" is not match at all!

      刪除
    16. 一向新地很重視較穩定的收益撥作股息。
      物業發展及重估會較波動,佢會衡量這點。
      啟德還有重型地皮,佢的對手少了,包括中資,恒基,信置。

      刪除
    17. Student says:

      I do not agree 016.HK to buy high costly lands, especially its book value was HK$181.75 at 31Dec2017. Listed property companies should consider "shares buy-back" when significant discounts occur. It would be an easy way to increase company's value as well as shareholders' worth ... and less risky I think.

      刪除
    18. P.S. Besides, everybody knows HK$181.75 is a prudence and undervalued figure.

      刪除
    19. 我同意買地確存風險,我相信內部會計算每個情境,怎樣投最理想,下行時又如何。

      刪除
    20. Student says:

      Value Sir,

      "Buying Lands" and "Shares Buy-back" are completely two different matters, especially the later is solely top management decision, isn't it?

      Good Good Luck and Good Night!

      ^_^

      刪除
    21. 我考慮繼續增持它。
      我相信公司能訂下最佳的策略,我只需觀察它有否越軌。

      刪除
    22. Student says:

      I will hold 016.HK, especially no substitution at this moment and may buy it more in future, but not at HK$130 or above, except there are special news.

      刪除
  2. 其實所謂國際銀行,大部份業務仍集中自己的本土,例如:花旗在美國,其他地方佔業務較少,不像于控妄想三脚並立,美國,歐洲,亞洲。 榭

    回覆刪除
    回覆
    1. 匯控曾經都試過三地各佔實際盈利,可惜原來有二腳是破的,不穩的。
      至於Citibank,我都有興趣了解更多,尤其它的海外業務。
      報章都有時講下DBS或Citi的業務,如DBS印象在港發展不錯。

      刪除
    2. 其實,我不是太明白,無論在中港,即使是銀行或地產業都容得下大大小小企業,但在英美,匯控仍然受制著,即使歐美經濟都回穩了。

      刪除
    3. Student says:

      Value Sir,

      Let me explain to you:

      By that time HSBC expanded in US, it was "before" US economy was turning down.

      And few years ago when US economy was meeting the bottom, poor HSBC was "afraid of" and has began to cut its US businesses ... and also "afraid of" China's economy, so as to sell 2318.HK @HK$59.

      Nowadays though US economy "shows" its momentum, "unfortunately" HSBC has only little businesses over there!

      In conclusion, past management of HSBC was stupid !

      刪除
    4. 我當然知道匯控的過去。
      如果是人為的策略問題,反而好辦,我最怕是競爭力或政治問題,我們無法加入主流市場,只剩次按,信用卡業務可做。

      希望主席能憑AIA的經驗助匯控找到一條合適的路。

      刪除
    5. 幸好,佢棄平保,我唯有這幾年在市場已買入平保作長線投資。

      刪除
  3. 匯控未能解釋點解歐洲(特別是英國)請咁多人,
    但盈利近乎無,而一眾高層唔使負責,亦唔使改政策
    Bart

    回覆刪除
    回覆
    1. 這真是難知,年報不會講,尤其是地主的利益問題,只好靠基金佬,如blackrock平保去董事局去嚴控。
      我希望匯控能在歐美能賺到合理的利潤。

      刪除